חיפושדלג על חיפוש
פרמה גורי - חלק מהטבע שלך pharma guri - coming from nature
חיפושדלג על חיפוש
דלג על

הפרעות קשב וריכוז: האם הן באמת מחמירות יותר בחופש הגדול?

הקיץ הגיע באופן רשמי ועימו החופש הגדול. עבור הורים רבים התמונה בשלב הזה דומה: הילדים שלהם פתאום מתגלים כפעלתנים פי כמה מאשר בעבר (או לפחות מאז הקיץ הקוד ם ), מת קשים לבצע פעולה אחת בלבד ונראה שאיבדו את הרסן שלהם במידה מסוימת. בכלל, נראה שאותם ילדים חושבים שהכול הם יכולים בחופש הגדול, ואפילו בו זמנית.


לא בטוח שכל הורה שם לב לכך, אבל התופעה הזו מאפיינת בעיקר ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. זה ממש לא מקרי, אלא זו תופעה שיש לה הסבר הגיוני או אפילו פיזיולוגי – וזה בהחלט קשור למאפייני החופש הגדול ולתזונה עתירת הפחמימות, שלא מעט ילדים צורכים במהלכו. 
 


תזונה, קשב וריכוז ומה שביניהם
החופש הגדול הוא פרק זמן ארוך בו לרוב לילדים אין מסגרת מוגדרת. כאשר לילד אין סדר יום מוגדר וכשרשימת הפיתויים שעומדת מולו גדלה, גדלים הסיכויים שהוא יפנה לביצוע פעילויות שונות, אפילו במקביל: משחק בטלפון הנייד או במחשב, צפייה בטלוויזיה וכמובן שגם אכילה. בהמשך לכך, גם הורים רבים שמטפלים בילדיהם בתרופות להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז במהלך שנת הלימודים, זונחים או מצמצמים אותן בחופש הגדול, מתוך הנחה שבזמן החופש הילדים לא צריכים לשמור על קשב וריכוז כמו בתקופת הלימודים.

 

  קופון ריכוזית

במשך שנים נחקר הקשר שבין התזונה לבין הפרעות קשב וריכוז, כאשר נקודת המוצא כיום היא שקשר כזה בהחלט קיים. חוקרים שבחנו את הנושא הסיקו ששינויים תזונתיים השפיעו על ההתנהגות של הנבדקים, למשל בכל הנוגע לרמות המרץ שלהם או אפילו לכיווני המחשבה. חשיבות מכרעת מקבל הגלוטן, אשר ידוע שיש קשר מובהק בינו לבין פעילות המוח בכלל והפרעות קשב וריכוז בפרט. הגלוטן משפיע על הגוף בדרכים מגוונות: הוא מביא לפגיעה בספיגה ובעיכול של החומרים המזינים, שהופכים למשקעים שמביאים להתעוררות המערכת החיסונית. בתהליך זה משוחררים תאים מתווכים מהמערכת החיסונית שמשפיעים על המוח ועלולים לגרום לבעיות שונות בו, כולל החמרה של הפרעות קשב וריכוז. 
   

 

השפעת הפחמימות
הפחמימות נכנסות לתמונה בנקודה הזו בדיוק: נקודת המוצא צריכה להיות שבחודשי החופש הגדול הילדים לא רק אוכלים יותר, כי יש להם יותר זמן פנוי לעשות זאת, אלא גם מעדיפים מאכלים המוגדרים כ"מפנקים".

 
לכן גם פעמים רבות לא בריאים. על פי ד''ר דיוויד פרלמוטר, מומחה בתחום התזונה שפרסם ספר שהפך לרב מכר בתחום, יש עדויות ניצחות להשפעות האפשריות של כך. הוא ערך מחקר שהראה שאנשים שלא צרכו גלוטן ושהקטינו את כמויות הפחמימות שלהם, שיפרו את מיומנויות הריכוז שלהם בעשרות אחוזים . ד''ר פרלמוטר מצביע על כך שגם אם לא ניתן לכמת את ההשפעה של הימנעות מגלוטן והפחתת הפחמימות על הסובלים מהפרעות קשב וריכוז – מחשבה הגיונית בהתחשב בכך שלכל ילד יש בעיה בהיקף שונה ומאפיינים פיזיולוגיים משלו – סביר שהשפעה מסוימת תהיה גם תהיה.   

 

 אז מה כן ניתן לעשות?
הורים אשר ילדיהם סובלים מבעיות קשב וריכוז צריכים להיות ערים להתנהגות שלהם לכל אורך השנה, אך בייחוד בחודשי החופש הגודל. הגלוטן והפחמימות מרכיבים כמה מהמאכלים האהובים ביותר על ילדים, ולכן ההוצאה שלהם מהתפריט אינה בהכרח משימה פשוטה – מה גם שהגלוטן עצמו נחשב לממכר. אבל אנחנו כאן כדי לטעון שהמשימה הזו בהחלט ברת השגה עם קצת מאמץ.


אם מתבוננים על הקשר שקיים בין התזונה לבין הפרעות קשב וריכוז, אפשר לטעון שתזונה נכונה עשויה להביא להפחתה של מימדי הבעיה אצל הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, מה שמקטין את הצורך בצריכה מאסיבית של תרופות בעלות תופעות לוואי שעלולות להזיק לגוף (ריטלין, קונצרטה וכן הלאה).
המלצה חשובה נוספת היא להעדיף תוספי תזונה, על בסיס צמחים ורכיבים טבעיים: אלה שנבדקו מחקרית ונחשבים לתורמים מאד בהתמודדות עם קשב וריכוז, ללא תופעות הלוואי הידועות של התרופות ה"מסורתיות" יותר. כגון כאלו המכילים את צמח האשווגנדה הידוע בספרות שמשפר את רמת האנרגיה ומוריד את רמת הסטרס.

 

ריכוזית- תוסף התזונה ממיצוי צמחים, נבחנה קלינית על ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ונמצאה כמשפרת תוצאות מבחן TOVA -לפרטים נוספים לחצו כאן

 

 

 

  נא מלאו את השם והאימייל>

*
*
checked

  

  

יצירת קשרדלג על יצירת קשר

יצירת קשר

*
*
מין
* שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
*
checked
עבור לתוכן העמוד