הפרעות קשב וריכוז וכישורים חברתיים
נכון שגם ילדים שאין להם הפרעת קשב וריכוז נתקלים באתגרים חברתיים, אבל ילדים שכן מאובחנים עם ההפרעה קשה עוד יותר. ממחקר שנערך בארצות הברית (Hoza et al), עולה של-56% מהילדים עם הפרעות קשב אין חברויות הדדיות, שזה כמעט כפול מאחוז הילדים הלא מאובחנים, וגם כשיש להם חברים, ילדים אלה מתקשים לשמור על חברות יציבה. על פי מחקר אחר (Normand et al), אחד מכל ארבעה ילדים עם הפרעות קשב איבד חבר בפרק זמן של כשישה חודשים, לעומת אחד מכל עשרה ילדים לא מאובחנים.
קושי רגשי שיוצר קושי חברתי
במקרים רבים, ילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז חווים קושי אמיתי להשתלב עם בני גילם בגלל הסימפטומים של ההפרעה:
- הם מאבדים את הסבלנות במהירות, מתקשים להקשיב לחבריהם ולא מגלים בהם עניין לאורך זמן;
- הם נוטים לעשות טעויות חברתיות, למשל להגיד דברים פוגעניים שנובעים מחוסר המודעות שלהם לרגשות של אחרים וקושי רגשי פנימי עמוק;
- הם מתקשים לעקוב אחרי הכללים והחוקים של משחקים ולכן מראש לא מצטרפים למשחקים ומחסירים הזדמנויות לשיתוף פעולה וליצירת חברויות, או מצטרפים ומעוררים את כעסם של חבריהם כי הם לא מקפידים לשמור על חוקי המשחק;
- והם נוטים להתפרצויות זעם שנובעות מתוך תסכול כשהם לא מצליחים להתמודד עם מצבים חברתיים, ולכן ילדים אחרים מעדיפים להתרחק מהם.
אז מה עושים?
חשוב מאוד להקנות לילדים את הכישורים החברתיים הנדרשים להם. נסו את הדרכים הבאות.
חיזוק מיומנויות חברתיות. הבינו בדיוק מה מקשה על הילדים במצבים חברתיים והתאמנו איתם על המיומנויות שחסרות להם בסביבה מוכרת שבה הם מרגישים בטוחים. למשל, אם חסרה להם היכולת לפתח שיחה, הציבו אותם בפני סיטואציות רלוונטיות שונות כמו ריב עם ילדה מהכיתה, בקשה להצטרף למשחק או למשימה של ילדים אחרים. הסבירו להם מה הם יכולים להגיד ואיך עליהם לפנות לילדים אחרים, ובנו בשבילם מחסן של משפטים שאותם הם יוכלו לשלוף בעת הצורך.
במקביל, למדו אותם איך לנהל כעסים ואיך לחשוב על דרכים ליישוב סכסוכים חברתיים נפוצים.
ליווי אישי. נסו להתלוות אליהם לסיטואציות חברתיות כמו חוגים, מפגשים בגינה הציבורית, טיולים שנתיים ואירועים של הכיתה, כדי שתוכלו לבחון מקרוב את הקושי הספציפי שלהם ולתת להם תמיכה בעצם נוכחותכם. עדיף שתשתדלו לא להתרעב בזמן אמת כי המעורבות שלכם עלולה להלחיץ ולהביך את הילדים. אם יעלה הצורך, הסבירו להם איך יכלו לנהוג אחרת כשתהיו שוב לבדכם ולא לעיני הילדים האחרים.
אם מדובר בילדים צעירים, מומלץ ליזום כמה שיותר אינטראקציות חברתיות כדי שתהיה להם הזדמנות להרחיב את מעגל החברים שלהם ולרכוש מיומנויות חברתיות כבר בגיל צעיר.
פידבקים חיוביים ותמיכה. תנו לילדים פידבקים חיוביים על התנהגות חברתית רצויה, כדי לעודד אותם להתנסות בה שוב ושוב עד שהיא תטמע בתוכם.
אם אפשר, רצוי לרתום גם את המורים למאמץ כדי שהם יעזרו לילדים לשפר את המיומנויות החברתיות שלהם לאורך כל שעות היום.
חשוב להנחיל מיומנויות חברתיות כבר בגיל צעיר, כי הן הופכות יותר מאתגרות ומורכבות ככל שהילדים מתבגרים.